Vakopleiding: Disputen - Hoe dan?
In het debiteurenbeheer maken we onderscheid tussen debiteuren die niet willen betalen en debiteuren die niet kunnen betalen. In deze vakopleiding gaat het over de niet-willers. Die hebben dus een reden om niet te betalen. Er is sprake van een dispuut.
Een dispuut kan simpel zijn: “Wij hebben de factuur nooit ontvangen”, of “De factuur is onduidelijk”. Het kan ook gaan over ingewikkelder zaken zoals:
• “Er is niet geleverd volgens afspraak.”
• “Ik heb nooit een contract getekend.”
• “Deze meneer staat onder curatele.”
• “Die handtekening is niet van mij.”
• “Deze manager was niet bevoegd.”
• “Uw voorwaarden gelden niet voor ons.”
Wat doe je dan? Wat zeg je? Hoe reageer je?
In deze vakopleiding bespreken we de regels aan de hand van praktijksituaties, zodat u de juiste antwoorden kan geven. O.a. komen aan bod:
- Wanneer is er sprake van een geldig contract?
- Welke algemene voorwaarden zijn van toepassing?
- Wat mag een minderjarige of iemand die onder bewind of curatele staat?
- Wie mag er namens een bedrijf een contract afsluiten?
- Wat als de afspraak niet meer kan worden nagekomen?
- Wat als het product onderweg beschadigd is geraakt?
- Wanneer lijd je schade?
U kunt uw “eigen” disputen vooraf inbrengen.
Dit doen we in 1 dagdeel.
In dagdeel 2 oefenen we dispuutgesprekken. Hoe voer je een goed dispuutgesprek? Ga je discussiëren en argumenteren? Buig je het gesprek om naar een oplossing? Of weet je door de inzet van de juiste gesprektechnieken goede betaalafspraken te maken?
In dagdeel 2 besteden we ook kort aandacht aan dispuutmanagement. Immers, disputen zijn ook een vorm van feedback. Daar kunnen we van leren. Dispuutmanagement gaat over registeren, analyseren, rapporteren, leren en implementeren.