Stress-sensitief Werken Incassodomein en Debiteurenbeheer
Vakopleiding: Stress-sensitief Werken Incasso Debiteurenbeheer
Download brochure
We hebben tegenwoordig veel met stress te maken. Bij klanten die problematische schulden hebben. En misschien ook bij onszelf door Corona of door beelden over oorlog, verdriet en geweld. Het managen van stress is een behoorlijke uitdaging.
In deze vakopleiding gaat het over stress bij klanten in het incassodomein.
Het innen van de openstaande nota's is je primaire doel. Als blijkt dat je klant niet kan betalen, kan het in sommige situaties je taak zijn mee te denken met je klant en deze te begeleiden naar een adequate oplossing. Een stress-sensitieve benadering kan je in dit soort situaties helpen.
Stress-sensitief werken betekent in de eerste plaats dat je je wil
verplaatsen in de klant. Dat betekent dat je je o.a. afvraagt:
- Hoe zou de klant dit ervaren?
- Wat is de situatie van de klant?
- Wat is belangrijk voor de klant?
- Hoe kan ik laten merken dat deze klant zich gehoord voelt?
Als de mindset goed is, komt er ruimte voor:
- Begrip tonen
- Luisteren en zorgen dat iemand zich gehoord voelt
- Geen jargon, eenvoudig en eenduidig taalgebruik
- Korte zinnen
- Motiverend taalgebruik
- Interesse tonen
- Duidelijke en eenvoudige afspraken maken gericht op korte termijn
- Belonend taalgebruik
- Vragen stellen om de persoonlijke en financiële situatie van de klant te leren kennen
- Adequaat doorverwijzen
Inzicht in de werking van het brein en het effect van stress (veroorzaakt door schaarste) vormen de basis voor een stress-sensitieve benadering. Het resultaat is een betere klantrelatie en oplossingen die passend zijn voor jou, de klant en de samenleving.
We hebben tegenwoordig veel met stress te maken. Bij klanten die problematische schulden hebben. En misschien ook bij onszelf door Corona of door beelden over oorlog, verdriet en geweld. Het managen van stress is een behoorlijke uitdaging.
In deze vakopleiding gaat het over stress bij klanten in het incassodomein.
Het innen van de openstaande nota's is je primaire doel. Als blijkt dat je klant niet kan betalen, kan het in sommige situaties je taak zijn mee te denken met je klant en deze te begeleiden naar een adequate oplossing. Een stress-sensitieve benadering kan je in dit soort situaties helpen.
Stress-sensitief werken betekent in de eerste plaats dat je je wil
verplaatsen in de klant. Dat betekent dat je je o.a. afvraagt:
- Hoe zou de klant dit ervaren?
- Wat is de situatie van de klant?
- Wat is belangrijk voor de klant?
- Hoe kan ik laten merken dat deze klant zich gehoord voelt?
Als de mindset goed is, komt er ruimte voor:
- Begrip tonen
- Luisteren en zorgen dat iemand zich gehoord voelt
- Geen jargon, eenvoudig en eenduidig taalgebruik
- Korte zinnen
- Motiverend taalgebruik
- Interesse tonen
- Duidelijke en eenvoudige afspraken maken gericht op korte termijn
- Belonend taalgebruik
- Vragen stellen om de persoonlijke en financiële situatie van de klant te leren kennen
- Adequaat doorverwijzen
Inzicht in de werking van het brein en het effect van stress (veroorzaakt door schaarste) vormen de basis voor een stress-sensitieve benadering. Het resultaat is een betere klantrelatie en oplossingen die passend zijn voor jou, de klant en de samenleving.