Pactis - Home

Uw klant failliet 

Tijdsduur: 1 dag

Type: Juridische trainingen

Bestemd voor: o.a. Incassomedewerkers, Schuldhulpverleners, Juridisch medewerkers, Medewerkers debiteurenbeheer

Data:  in company kan altijd


2024


data in overleg


Tijd: 09:30 - 17:00 uur

Afronding: Certificaat

Investering: € 395,00 ex. btw

  • Vereisten voor toelating faillissement
  • De aanvraag 
  • De faillietverklaring en gevolgen daarvan voor de schuldenaar 
  • Het verloop van het faillissement 
  • Pauliana en faillissementsfraude
  • Het proces-verbaal van de verificatievergadering 
  • Verjaring en faillissement
  • Alle manieren waarop een faillissement kan eindigen en de gevolgen daarvan voor de schuldeiser 
  • De positie van de schuldeiser bij uitdeling (wettelijke regels van voorrang en feitelijke voorrechten) 
  • Surseance van betaling en afkoelingsperiode 
  • Rol van de curator, rechter-commissaris en de rechtbank

Aan de hand van stroomschema’s en bijbehorende praktijkstukken leert u hoe en door wie een faillissement aangevraagd kan worden en hoe de procedure verloopt vanaf de aanvraag tot aan einde van het faillissement. Uw vordering vormt hierin de rode draad.


  • U weet hoe u het faillissement van uw klant kunt aanvragen.
  • U weet wat een steunvordering is en wat de vereisten daarvan zijn.
  • U weet welke voorzorgsmaatregelen u als leverancier kunt nemen om zo ongeschonden mogelijk uit de gevolgen van het faillissement van een van uw afnemers te komen.
  • U weet wanneer het verstandig is een faillissementsverzoek in te trekken in het kader van pauliana.
  • U kent de gevolgen van het faillissement voor u en voor uw failliet verklaarde klant.
  • U kent de waarde van het proces-verbaal van de verificatievergadering.
  • U kent de regels van verjaring tijdens een faillissement.
  • U weet op welke manieren het faillissement kan eindigen en wat dit betekent voor uw vordering.
  • U kent de rangorde van de verschillende schuldeisers en weet wanneer u met uw vordering aan de beurt bent bij uitdeling.

Mr. Sigrid Schuurman - Janssen

Ik schrijf me in voor deze vakopleiding! Terug naar vakopleidingen

Vakopleiding: Uw klant failliet 

Heeft u klanten die dreigen in zwaar weer terecht te komen? Corona, inflatie, stijgende grondstofprijzen en energielasten hebben een forse impact op sommige delen van de economie en de bedrijfsvoering van ondernemers.

Om onnodige faillissementen te voorkomen, neemt de overheid soms maatregelen. In Coronatijd bv de Tijdelijke betalingsuitstelwet of de nieuwe Wet Homologatie Onderhands akkoord.

Wat betekent deze regelgeving voor u en voor uw klanten? Wat gebeurt er met uw openstaande vorderingen als uw klant gebruik maakt van deze regelingen? En wat gebeurt er met uw vordering als uw klant straks alsnog failliet dreigt te gaan?

Naast dit soort actualiteiten gaan we In deze vakopleiding in op het meer algemene verhaal: wat zijn de spelregels als uw klant failliet gaat? Welke mogelijkheden heeft u om evt een faillissement aan te vragen. En, hoe verhoudt zich dit tot de wettelijke schuldsanering? 

Wilt u actueel zijn en zich verdiepen en verbreden? Dan is deze vakopleiding geschikt voor u!

Share by: